Hjem
Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Makt og mangfold: Norsk musikkbransje i plattformøkonomien

Håvard Kiberg disputerer 3.5.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Platform Ambivalence".

Hovedinnhold

Gjennom fire casestudier viser avhandlingen det ambivalente forholdet norsk musikkbransje har til digitale plattformer. Både kreativiteten, økonomien og politikken i bransjen er påvirket i plattformenes æra.

Norske musikkskapere utforsker i dag kreativt musikkens stil og estetikk innenfor rammene plattformenes oppmerksomhetsøkonomi setter. Og når «alle» har mulighet til å laste opp musikk, får vi et større mangfold. Samtidig legges premissene i dag av store, globale selskaper. Spotify's utvikling fra å være en rendyrket musikkplattform til å bli en bredere lyd- og underholdningsplattform påvirker f.eks. økonomien i den norske musikkbransjen – hvor musikk i større grad enn tidligere konkurrer direkte med innhold som podcast, lydbøker og annen underholdning. Samtidig er den norske modellen for medievelferd satt under press, hvor tradisjonelle paradigmer innen kultur- og mediepolitikk rokkes ved. Der hvor man tidligere var opptatt av å løfte fram bredde og mangfold, styres dagens musikklandskap av plattformenes algoritmer og selvforsterkende personaliseringsstrategier.

Avhandlingen finner at norske bransjeaktører har en økende ambivalens til plattformiseringens innvirkning på musikkbransjen. På den ene siden gjør plattformene det mulig for flere å delta, og vi får økt mangfold av musikk – en positiv demokratisering. På den andre siden er det bekymringer knyttet til hvordan en maktkonsentrasjon blant noen få globale selskaper setter premissene for hvordan musikk både produseres, distribueres og konsumeres. Avhandlingen argumenterer for at denne ambivalensen har utviklet seg som en reaksjon på et tiår preget av kritiske holdninger til plattformiseringen og presenterer "det ambivalente 2020-tallet" som et nytt perspektiv.

Personalia

Håvard Kiberg er stipendiat ved både Institutt for kommunikasjon ved Høyskolen Kristiania og ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Kiberg er utdannet medieviter og lærer ved UiO og NTNU – og er særlig interessert i forholdet mellom kultur, medier, økonomi og teknologi. Kiberg har tidligere arbiedet med forskning og undervisning ved UiO og NTNU. Ole J. Mjøs (UiB) og Lene Pettersen (Kristiania) veileder Kibergs doktogradgsprosjekt.